Inkl. moms 0

Köpvillkor

              

1. Om Lisas Tyger
Företaget har sitt säte i Vänersborg. Företagets postadress är Residensgatan 13, 432 33 Vänersborg.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till order@lisastyger.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till order@lisastyger.se.

3. Leverans
Våra normala leveranstider är 3-10 vardagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Leveranstid 7 vardagar innebär den normala tiden det tar för din order att lämna Lisas Tyger. 
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: order@lisastyger.se

3.1 Leveranser inom Sverige
Leveranstiderna ligger på 3-10 vardagar, beroende på lagerstatus.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

Fraktkostnaden är alltid 69 kr, inom Sverige, oavsett hur stor ordern är.

4. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Vara i bruten eller förstörd förpackning bytes ej. Varan ska vara i ursprungligt skick, utan trasig förpackning.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss order@lisastyger.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till order@lisastyger.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

När en kund säger att en vara är felaktig , ber vi om att få se produkten samt produkten får en genomgång av oss. Är produkten felaktig byter vi ut den eller lagar den, och vi står i detta fallet för både returfrakt samt den nya frakten till kunden. Är dock varan felfri, är det kunden som står för frakterna båda vägar. Vi respekterar när kunden säger att tex symaskinen inte låter korrekt, men när en genomgång av symaskinen visar att den låter och beter sig precis som alla andra symaskiner av samma sort, så är alltså symaskinen felfri.

7. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter
Genom att handla hos Lisas Tyger accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Lisas Tyger är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Paypal, Klarna, direktöverföring, betalkort & delbetalning.

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker & postnord.

10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
Lisas Tyger är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.



13. Kortbetalning
Vi accepterar VISA och Mastercard. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett företag som garanterar en snabb och säker betalning.
Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
När kortuppgifterna är mottagna, och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att man kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.

Så här fungerar det:
När du är har valt att betala med kort kommer du till Paysons säkra betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (VISA eller Mastercard), fyll i fälten Kortnummer och Giltigt till (månad), Giltigt till (år) samt Giltigt till (år). Kontroll sker av de uppgifter som har lämnats.

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?
För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista (Amreican Express 4 siffror) siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. American Express motsvarighet kallas CSC. Andra benämningar på marknaden som används är s äkerhetskod, CVV-kod, CVx eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

Var hittar jag koden på kortet?
På Visa, MasterCard och Eurocard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Om du använder American Express är koden fyrsiffrig och finns på kortets framsida.

Varför måste säkerhetskod anges?
Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

Verified By Visa
Verified by Visa är Visas benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp.

Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.Läs mer om Verified by VISA

MasterCard SecureCode
Mastercard SecureCode är Mastercards benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.
Läs mer om MasterCard SecureCode

14. Betalning via Internetbank
Vi accepterar betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Så här fungerar det:
När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

15. Betalning med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

16. SWISH
Väljer du att betala med Swish anges ordernumret/beställningsnumret som meddelande. Ange absolut inte ord som Symaskin, bandkantare och tyg som meddelande.

17. INGET LÄGSTA ORDERVÄRDE
Vi tillämpar inget lägsta ordervärde. Du kan beställa för ett värde från 1 kr.

Org.nr: 559225-8213
 

E-post: order@lisastyger.se


Garanti till första ägaren. Vi lämnar kvitto med namn på, detta kvittot gäller för garantiärenden. Att en butik lämnar garanti är ingen skyldighet. Allmän reklamstionsrätt är inte samma sak som garanti. Enligt konsumentköplagen så är det endast ursprungsköparen som har rätt att reklamera en vara. D.v.s. kvittot är knutet till en person och inte till varan. Garantin gäller enbart den första ägaren. Det beror på att andra eller tredje ägaren inte kan garantera hur symaskinen hanterats av tidigare ägare. Detta oavsett om maskinen säljs vidare helt ny. Vi hänvisar här till konsumentsköpslagen.


GARANTI på SYMASKINER  

Vi använder oss av auktoriserad verkstad, JB Tekoteknik.Under garantitiden avhjälper vi alla funktionsfel, som bevisligen kan hänföras till felaktig utförande. Garanti gäller uteslutande för användaren om dennes namn finns påskrivet på garantibeviset och köpt för egen hobby- eller hushållsanvändning. Denna symaskin är inte tillverkad för produktion såsom industrisymaskiner.Garantin täcker ej allmän service på symaskinen, lampor, nålar, allmänt slitage samt fel eller skador som direkt eller indirekt uppstått som följd av felaktig användning eller försummat underhåll som föreskrivs i instruktionsboken. Annan anslutning till strömstyrka än vad som är angivet på symaskinen, brand, olyckshändelse, blixtnedslag eller annat fel i strömförsörjningsnätet. På overlocks omfattar inte garantin knivar.Garantin bortfaller om maskinen inte kan identifieras mot bakgrund av detta garantibevis, tex. om symaskinens serienummer är oläsligt eller borttaget. Garantin täcker inte vidareförsäljning eller inköp för professionell bruk.Garantin täcker inte vanligt slitage som lampor, nålar, stygnplåt, spole. Detta faller under service, som man själv bekostar.Fotkontoll ersätts max 6 månader efter köp, dock ej felaktigt använd fotkontroll, fotkontroll som tappats i golvet, utsatts för fukt etc.Hittills har en enda maskin utnyttjat garantin, det gällde en maskin förra veckan, då en skruv lossnat inne i maskinen, det är mycket sällsynt att en maskin är felaktig Den tråden som ligger i spolen användes av fabriken för att provsy och säkerställa att maskinen fungerade korrekt innan den lades i lådanVid önskan om att utnyttja garanti, kontaktar man oss först, så går vi igenom om det kan vara en missuppfattning av en text i manualen, eller nån form av handhavandefel. Därefter beslutar vi vart maskinen ska skickas för översyn. Kunden betalar frakten till servicestället ( sparar kvittot på frakten) servicestället går igenom maskinen och återkopplar om det är något som faller inom garanti eller går under slitage. Maskinen ska skickas till servicestället med de nålar som sitter i maskinen samt med den tråden som är trädd i maskinen, när maskinen började strula. Detta är viktigt ! Tex Joylock fungerar alltid korrekt när den skickas till oss och vi trär den, trots att den inte sydde när den var hos kund, så utan att den är trädd kan vi aldrig lokalisera problemet.


Vid garanti återbetalar vi därefter pengarna för frakten till servicestället 

( därför var det viktigt att spara kvittot)


TEJPA INTE PÅ KARTONGEN vid retur. Slå in kartongen i plast och sätt fraktsedeln på plasten